10 stránok, ktoré by mala obsahovať vaša webstránka
Čo všetko by mala obsahovať moja webstránka? Na čo určite nezabudnúť a čo môžem pokojne vynechať? Túto otázku si kladú mnohí podnikatelia, živnostníci, ale v podstate všetci, ktorým záleží nielen na tom, aby nejakú webstránku mali, ale aj na tom, aký dojem ich web urobí.
Ak ste ešte vôbec nerozmýšľali nad tým, prečo potrebujete vlastnú stránku, môžete si prečítať niekoľko dôvodov aj v tomto článku: Potrebujem vlastnú webstránku?
Samozrejme, každé odvetvie je iné, a stránka súkromného lekára sa bude určite odlišovať od stránky maliara či eshopu na predaj elektroniky.
Vo všeobecnosti však platí, že každý správny web obsahuje veľkú časť z nasledovných stránok (alebo ak ide o jednostránkový web, tak sekcií):
1) TITULNÁ STRANA
Toto ste nečakali však? 🙂
Vedeli ste, že podľa niektorých prieskumov o tom, či človek zostane na vašom webe, alebo ho opustí rozhodujú milisekundy? (Ak už stránku máte, jej rýchlosť si viete otestovať napr cez Pingdom).
Prvý dojem je dôležitý a na webe to platí dvojnásobne. Ak sa stránka dlho načítava, ak štruktúra na prvý pohľad vyzerá neprehľadne, ak vyskočí bezpečnostné upozornenie, z webu odchádzate ešte skôr, ako ste si stihli čokoľvek pozrieť. A rovnako tak robia návštevníci vášho webu.
Aj keď na Slovensku ešte v priemere len 1/3 návštevníkov chodí na stránky z mobilu, v celosvetovom meradle je to už takmer polovica a v špecifických prípadoch jednotlivých stránok to môže byť aj viac ako polovica. Takže nezabúdajte na to, že aj keď máte na počítači parádnu stránku, na mobile to môže vyzerať veľmi zle. (Mám s tým svoje skúsenosti, verte mi :)).
2) O NÁS
Aká je najnavštevovanejšia stránka po titulnej? Áno. Presne tak. O nás.
Stránka alebo sekcia o nás by mala v ideálom prípade obsahovať video, keďže podľa štatistík udrží návštevníka na webe dlhšie, vytvára silnejší emocionálny dojem ako text a v konečnom dôsledku, ak je video dobre urobené buduje väčšiu mieru dôvery, pretože aj vy chcete radšej videť, ako 100x počuť a 1000x čítať, alebo nie? Ak je video momentálne nad vaše časové či finančné možnosti, určite by v sekcii o nás nemala chýbať aspoň vaša fotka.
Vždy je lepšie, ak vás chváli niekto iný, preto veľmi pomôže, ak budú na tomto mieste hovoriť vaši spokojní klienti.
Veľmi dobre funguje, ak je človek osobný a hovorí príbeh. Príbehy sú viac ako holé fakty. Príbehy budujú mosty. Príbehy sú zaujímavé. Príbehy máme jednoducho radi.
Na tomto mieste sa určite zíde mať aj kontaktné údaje, alebo výzvu na telefonát, smsku, email či osobné stretnutie.
A nezabudnite, v dnešnej dobe platí – čím rýchlejšie a kratšie dokážete niečo odkomunikovať, tým lepšie.
3) PONUKA SLUŽIEB / PRODUKTOV
Až teraz sa dostávame k tomu, prečo vlastne človek prišiel na náš web. Keď už získal prvý dojem a trochu sa zoznámil s nami resp. našou spoločnosťou, je čas vyriešiť problém, kvôli ktorému si nás vyhľadal. Či už ide o sekciu na titulnej stránke, alebo samostatnú stránku, opäť platí, čím jednoduchšie vieme vysvetliť to čo robíme, tým lepšie.
Video sa ráta tiež. Aj fotky realizácií. Ak píšeme blogy, tak sem musíme dať svoj najlepší a najčítanejší obsah. Ak predávame produkty, tu musí byť ten najlepší. Toto je miesto, kde musíme jasne ukázať, že vieme čo robíme, ako to robíme, a že to robíme profesionálne a kvalitne. Ak máte certifikáty, školenia, vyznamenania :), ocenenia a pod. sem s nimi.
4) NAJČASTEJŠIE KLADENÉ OTÁZKY
Ak práve rozbiehate svoj biznis, možno neviete, čo by ste dali do sekcie “Najčastejšie kladené otázky”. Preto ju na začiatok možno na svoj web neumiestnite. Postupom času však prídete na to, že otázky vašich klientov sa budú opakovať. A ak si chcete zjednodušiť svoj život, ušetriť čas, peniaze (a niekedy aj nervy), oplatí sa vám na svoj web dať odpovede na otázky, ktoré dostávate často.
Toto je miesto, kde potrebujete odstrániť aj tie posledné pochybnosti o svojej značke, o sebe, o vašich produktoch či službách. Tu môžete predchádzať všetkým nedorozumeniam, ktoré z komunikácie s klientami vznikajú. (Všetkým sa asi predísť nedá, ale minimalizovať to množstvo určite možné je.)
5) RECENZIE/ SPOKOJNÍ ZÁKAZNÍCI / KLIENTI / REFERENCIE / PREDTÝM/POTOM
Recenzie môžu byť súčasťou sekcií o nás, ponuky služieb, ale môže a niekedy je dobré, ak je to samostatná stránka alebo sekcia. Sme ľudia a preto veľmi dobre vieme, že dobrý produkt/služba sa nechváli sám. Chvália ho iní, spokojní užívatelia. Až 93% ľudí v prieskume tvrdí, že ich rozhodnutie o kúpe ovplyvnia recenzie od iných. Prítomnosť alebo neprítomnosť referencií na vašej stránke môže spôsobiť aj to, či vám bude dôverovať 7 alebo 93 zo 100 návštevníkov, ktorí prídu na váš web. To je celkom zásadný rozdiel, však?
Názov tejto sekcie môže byť rôzny. Podstatou však je ukázať všetkým, že ste dokázali niekomu vyriešiť jeho problém tak, že s tým bol spokojný.
Samozrejme platí, čím dôveryhodnejší klient, ktorý recenziu dáva, tým dôveryhodnejšie pôsobíte aj vy. Je rozdiel, ak niekto robí marketing pre Kofolu, alebo pre lokálneho výrobcu zázvorového piva. V každom prípade – takúto stránku na svojom webe musíte mať.
6) KONTAKTNÉ INFORMÁCIE
Kontaktné informácie na vašom webe musia byť naozaj viditeľné a dobre dostupné. Nie je dobrou vizitkou, ak sa človek musí preklikávať niekoľkokrát, kým sa dostane k mailu alebo telefónu na vašu spoločnosť. Dobrým zvykom je mať kontaktné info v pätičke stránky, ale kľudne ho majte aj v sekcii o nás.
Samostatnou kapitolou je kontaktný formulár, ktorý by mohol byť tiež na viacerých miestach – či už v sekcii o nás, alebo aj pri ponuke služieb, či v referenciách. Budúci klient vás musí vedieť kontaktovať čo najjednoduchšie, dokonca by ho celá stránka mala viesť k tomu, aby sa vám ozval čím skôr. Niekto radšej píše na messenger, niekto whatsapp, niekto na skype, niekto telefonuje, niekto mailuje, niekto príde osobne. Doprajte svojim klientom možnosť vybrať si to, čo im najviac vyhovuje.
Ak máte kamennú predajňu, alebo svoje služby ponúkate v kancelárii alebo ordinácii, určite majte ľahko dostupnú nielen adresu, ale aj otváracie hodiny.
7) BLOG
Túto stránku treba naozaj premyslieť. Je dobré poznať svoju cieľovú skupinu a tvoriť obsah, ktorý ju zaujíma (zámerne nepíšem písať, lebo obsah nemusí byť len text, môže to byť podcast, infografiky, grafiky, videá, jednoducho čokoľvek, čo má pre vašich klientov pridanú hodnotu). Blog môže obsahovať prípadové štúdie, popis realizácií (predtým/potom), a v podstate sa jeho obsah bude prelýnať s bodom 3 a 5. Podstatnou výhodou je, že blog je aktuálny (fotograf napr. môže písať blogy alebo minifotoreporty z každého fotenia), ukazujeme v ňom, že vieme o čom hovoríme (budujeme dôveru) v našu profesionalitu, pripravujeme klienta na to, čo ho čaká (vidí, ako celý proces prebieha, na čo sa musí pripraviť), a keď už vidí, koľko úsilia do celého procesu vkladáme, pripravuje ho aj na to, koľko naša služba / produkt môže stáť – teda je to akási komunikácia hodnoty resp. ceny za náš produkt, alebo službu.
Vďaka blogu si so svojim klientom budujeme dlhodobý vzťah, a tiež mu môžeme pomôcť riešiť nejaké menšie problémy, ktoré opäť budujú väčšiu dôveru. Ak raz klient narazí na väčší problém, s ktorým si nevie rady, bude vedieť na koho sa obrátiť.
Blog je silným nástrojom na budovanie dlhodobého obchodného vzťahu, avšak je časovo náročný. Ak to so svojím biznisom myslíte vážne, určite jeho silu využite vo svoj prospech.
8) CENNÍK
Mnohí sa pýtajú, či je dobré mať na svojej stránke cenník svojich služieb. Názory sú rôzne.
Na jednej strane jasne komunikujete podmienky spolupráce. (Samozrejme, nebavíme sa o eshopoch, alebo stránkach, kde sa predáva produkt, a cena tam jednoducho byť musí.) Je to priamočiare a jednoznančné, klient hneď vie na čom je a vie, že nebude platiť ani o cent viac.
Na druhej strane, určiť jasnú cenu za svoje služby môže byť ťažšie, ako sa na prvý pohľad zdá, hlavne kvôli tomu, že niekedy jednoducho neviete odhadnúť ich časovú (a teda aj cenovú) náročnosť.
Tvorba webstránok je typický príklad. Keď za vami príde klient a jeho prvá otázka je: „Za koľko mi viete urobiť web?“, je to akoby ste predávali autá, a niekto príde s tým, že za koľko mu viete predať auto. Tak ako cena auta závisí od mnohých faktorov (a nielen od farby karosérie), rovnako je to s webom. Kým neviete, čo najlepšie špecifikovať rozsah práce(v hodinách), neviete presne určiť ani cenu. Niekedy môže byť riešením hodinovka, alebo balík služieb – v ktorom ponúknete klientovi rozsah prác, ktorý viete časovo ohraničiť a teda viete určiť presne cenu.
V neposlednom rade – mnohí klienti cenotvorbe nerozumejú, a pýtajú sa, ako je možné, že si niekto zapýta za hodinu tak veľa. (Hodinová cena napr. pre freelanceroch musí obsahovať totiž nielen to, čo reálne dostanú, ale aj ich odvody, dane, náklady na techniku či software, ktorý používajú, cestovanie za klientom, PNky a ďalšie veci, ktoré v bežnom zamestnaní človek má, ale SZČO si to musí riešiť sám/a). Ale to je už na inú debatu.
9) PRE MÉDIÁ
Na začiatok vašej podnikateľskej cesty možno túto stránku úplne nepotrebujete, ale čím skôr sa dostanete k jej vytvoreniu, tým lepšie. Nie nadarmo sa hovorí, že médiá sú siedma veľmoc, a je dobré myslieť na to aj pri tvorbe vášho webu. Nielen, že na tejto stránke môžete mať pripravený svoj „press kit“ pre novinárov, ktorí o vás niečo chcú napísať, prípadne s vami urobiť rozhovor (a vďaka ktorému môžete veľmi presne ovplyvňovať to, ako bude napr. vaše logo vyzerať vytlačené v novinách), môžete tu odkazovať na to, keď o vás niekto niečo napísal, nahral, spomenul v podcaste, videu atď.
Ak si myslíte, že referencie od klientov sú dôležité, tak referencie z médií nie sú o nič menej dôležité. Dodávajú vám punc profesionality – a opäť – budujú dôveru vo vašu značku/produkt/služby. Aj rozhovor pre lokálnu televíziu, alebo reportáž z maličkého eventu, kde ste sa ocitli je viac ako nič.
10) OCHRANA OSOBNÝCH ÚDAJOV (GDPR)
(Ne)slávne GDPR je pre mnohých ľudí strašiakom. Od 25. mája 2018 však už každá stránka, ktorá zbiera akékoľvek údaje musí povinne obsahovať informáciu o tom aké údaje zbiera (tzv. cookies), a informáciu o ochrane osobných údajov. Ak máte eshop, určite budete potrebovať aj obchodné podmienky. Dobrá správa je, že tu si môžete stiahnuť univerzálne podmienky ochrany osobných údajov aj univerzálne obchodné podmienky a upraviť ich podľa svojich potrieb pre váš projekt, či už je to jednoduchý web alebo eshop. Vďaka shoptet.
NA ZÁVER
Verím, že tento zoznam stránok je dostatočný. Ak by sa vám však zdalo, že som na niečo zabudol, určite napíšte do komentárov. Ak by ste potrebovali pomôcť s vytvorením štruktúry webu pre váš projekt, určite sa ozvite tiež. Radi pomôžeme.
Kontaktujte nás
Dajte nám o svojom projekte čo najviac informácií a my vám napíšeme späť aj s konkrétnou nezáväznou ponukou.
+421 902 058 464
info@medesign.sk
facebook messenger