Ako urobiť pekný plagát za menej ako 30 minút, aj keď ste to nikdy predtým nerobili
Poznáte ten pocit. Robíte nejakú akciu pre neziskovku, firmu alebo len tak, z vlastnej vôle. Potrebujete kvalitný plagát, ale nemáte ani dosť talentu, ani času ani peňazí, aby ste si zaplatili talentovaného dizajnéra. Na prvý pohľad bezvýchodisková situácia. Našťastie, existuje riešenie.
Nie som dizajnér. Výtvarná nebola nikdy môj obľúbený predmet a keď mi raz (vtedy priateľka, dnes manželka) povedala, aby som nakreslil najkrajší strom aký dokážem (nejaký psychologický test), nakreslil som strom na mentálnej úrovni dieťaťa, resp. slabomyseľného človeka. No nič, aj tak si ma vzala :).
Aj keď som grafické drevo, vždy som sa zaujímal o technológie. Preto som si veľmi dávno nainštaloval svoj prvý 30dňový photoshop a keď mi skončila licencia, prešiel som na gimp. Hral som sa, napodobňoval, robil nejaké tutorialy, až som sa dopracoval k tomu, že som spravil svoju prvú obálku na knihu či plagát na konferenciu.
Trvalo mi to niekoľko rokov, ktoré predpokladám vy nechcete investovať do hrania sa s photoshopom (aj keď dnes je to vďaka tutorialom a youtube oveľa jednoduchšie ako kedysi).
Napriek všetkému si stále myslím, že pekný plagát dokážete urobiť aj vy, a nepotrebujete na to ani talent, ani veľa peňazí, iba 30 minút vášho času.
Ako na to?
1. Bezplatný online nástroj CANVA.com
Nenarazil som na nič lepšie. Existujú síce alternatívy
- fotor.com
- fotojet.com
ale ja som spokojný s canvou. Jediné čo potrebujete je email, heslo, a trocha sa orientovať v niektorých anglických názvoch (keďže canva ešte nie je po slovensky).
Tento nástroj vám pomôže za pár minút upraviť existujúce šablóny od profesionálnych dizajnérov, a použiť ich pre váš plagát. Možno to nebude úplne najoriginálnejší plagát na svete, ale určite bude pekný. V 85% prípadov vám bude stačiť.
Vo veľkej väčšine prípadov budete na plagát potrebovať kvalitnú fotku. Sú ľudia, ktorí jednoducho fotku vygooglia, stiahnu a nič viac neriešia. Ja si myslím, že autorské práva fungujú aj na internete, a preto používam len fotky, ktoré autori sami sprístupnili pre verejné, dokonca aj komerčné využitie bez nároku na honorár či kredit. (Akokoľvek prekvapujúce to je, áno, takí autori existujú…) Takže, na dobrý plagát potrebujete ešte:
2. Kvalitné fotografie – unsplash.com
Mohol by som vám tu vypísať celý zoznam webov, kde nájdete kvalitné fotografie, tak ako to urobil na blogu websupport (tu: https://www.websupport.sk/blog/2016/02/kde-najst-obrazky-zadarmo-pre-vas-web/ aj tu: https://www.websupport.sk/blog/2017/08/zdroje-obrazky-zdarma/). Ak ale nemáte čas na to, aby ste sa lúskali všetkými tými fotografiami a stránkami, odporúčam jednoducho unsplash.com – na 90% tam nájdete čo hľadáte, bude to legálne, zadarmo a bude to pekné. A ak nie, skúste tie ostatné stránky. 🙂
3. Pár zásad na záver
Aj keď budete mať kvalitný nástroj a fotky, odporúčam ešte dodržať pár jednoduchých zásad, ktoré vám ušetria čas (chcete to stihnúť za 30 minút), možno nervy, a verím, že dizajnu pomôžu.
- prever si diakritiku písma
často sa mi v minulosti stalo, že som našiel skvelú šablónu, upravil som si ju podľa predstáv a nakoniec, keď som šiel už „len“ zmeniť text, zistil som, že ….á toto písmo nemá Slovenskú diakritiku. V takomto bode máte len 2 možnosti. Použijete iný font (ktorý ale v 49 z 50 prípadov nebude vyzerať tak dobre ako ten pôvodný), alebo – začnete odznova s úplne inou šablónou. - čím menej úprav šablóny, tým krajší plagát
Tento článok píšem pre všetkých, ktorí netrávia každý deň pri photoshope, s fotoaparátom v jednej ruke, a ceruzkou / stylusom / v druhej. Je pre ľudí, ktorí dizajnu veľmi nerozumejú – áno – pre vás platí táto zásada na 99,9% (ak nie, potom sa začnite dizajnom živiť – prinesiete tomuto svetu minimálne krásne plagáty). Pre vás / nás ostatných platí – šablóny dizajnovali profesionáli – my nimi nie sme. Čím menej im do toho budeme šprtať, tým lepšie bude vyzerať výsledný plagát. - dobrá fotka je viac ako tematická fotka
Ak chcete, aby si váš plagát niekto všimol, musí vyzerať naozaj veľmi pekne. Nestačí, že dodržíte základné zásady dizajnu, čím lepšia fotka, tým skôr si ho niekto všimne. Ak robíte plagát na futbalový zápas, a máte na výber medzi fotkou amatérskeho fotografa z predchádzajúceho zápasu vášho tímu, alebo profi fotku futbalovej lopty z unsplash – šiel by som do druhej možnosti. Čo z toho, že dáte na plagát tematicky lepšiu fotku, ak si plagát v konečnom dôsledku prečíta menej ľudí? - menej textu je viac
Plagát v prvom rade musí obsahovať – názov udalosti, dátum a čas, miesto konania, poprípade kontakt na organizátora.
Nevypisujte siahodlhé eseje, ktoré aj tak nikto nebude čítať a dizajnu poškodia. Radšej pridajte QR kód, alebo link na web, kde budete mať krátke video v ktorom poviete všetko, čo by ste chceli napísať.
Najväčšími písmenami dajte to, čo pokladáte za najväčší dôvod na návštevu danej udalosti.
Snáď vám týchto pár rád pomohlo urobiť pekný plagát, poprípade ušetriť desiatky eur za drahú reklamnú agentúru.
Ak si napriek tomu neviete s plagátom rady, radi vám s ním pomôžeme (a nebojte, nemáme ceny drahých reklamných agentúr :))
Ak sa vám článok páčil, ohodnoťte ho:
Ďalší blog?
Prečo určite potrebujete profil Google moja firma?
V EU vzrástlo používanie mobilného internetu z 36% v roku 2012 na 65% v roku 2017. Dnes je to ešte viac. Na Slovensku skoro 70% – ľudí používa mobilný internet denne. Čo to znamená pre váš biznis, ak (ne)máte profil na google moja firma?
Potrebuje váš event webstránku?
Pripravujete akciu a hľadáte to najlacnejšie riešenie, ako ju spropagovať. Nemôžete si dovoliť eventovú agentúru. Potrebujete plagát, citylight, billboard.
Nezabudli ste na online svet?
Ako si vybrať najlepší názov webstránky a prečo je to dôležité?
Dobrý názov ovplyvňuje prvý dojem, pozíciu vo vyhľadávačoch ale definuje aj vašu značku. Môže byť kľúčom k úspechu ale aj kameňom úrazu vášho podnikania.
Kvalitné, poctivé web a marketingové služby.
Martin Viglaš, Homolkova 4072/1A, 085 01 Bardejov. IČO: 50661256 Podnikateľský subjekt je zapísaný v Živnostenskom registri 760-19166, vydal OÚ Bardejov
Michal Veselý, Tatranská 6337/16, 97411 Banská Bystrica. IČO: 51119145. Podnikateľský subjekt je zapísaný v Živnostenskom registri 760-19704, vydal OÚ Banská Bystrica
Zásady a pravidlá ochrany osobných údajov